انواع تسمه نوار نقاله

 نوار نقاله چیست؟

تقریباً تمام انسان‌ها برای یکبار هم که شده یک سیستم نوار نقاله (تسمه نقاله) را از نزدیک دیده‌اند.

یا اگر هم از نزدیک مشاهده نکردند دست کم در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی دیده‌اند.

در واقع هنگامی که شما برای خریدبه فروشگاه یا سوپر مارکتی بزرگ مراجعه می‌کنید، اقلام خریداری شده را روی تسمه نوار نقاله قرار می‌دهید تا به دست متصدی صندوق برسد. یا وقتی که از هواپیما خارج می‌شوید و منتظر چمدان خود هستید، منتظر می‌مانید تا بارهای شما روی تسمه نقاله به حرکت در بیاید و به دست شما برسد.

قاعدتاً‌ این دو نمونه بارزترین کاربرد در زندگی روزمره هر فردی ا‌ست که می‌تواند به اهمیت تسمه پی‌ببرد یعنی تسریع در انتقال و جا به جایی اجسام و مواد از مکانی به مکانی دیگر.

تعریف تسمه نقاله یا نوار نقاله

امروزه  بهره‌گیری از سیستم نوار نقاله کاملاً اجتناب ناپذیر و اساس هر صنعتی محسوب می‌شود و صنایع گوناگون بسته به نیازهای خود از انواع نقاله بهره می‌برند.

نوار نقاله به فارسی از ترکیب دو واژه انگلیسی Conveyor Belt  ترجمه است که البته به آن تسمه کانوایر یا نوار نقاله هم اطلاق می‌شود.

غالباً در ایران واژگان نوار نقاله را به سیستم حرکتی نوار نقاله از پایه نسبت می‌دهند که از موتور گیربکس، غلطک (درام ابتدایی و انتهایی) تشکیل شده است که سیستم کامل یک نقاله را تشکیل میدهند

به نواری که مواد حمل شونده روی آن قرار می‌گیرند تسمه نوار نقاله گفته می‌شود.

بست لوله

شکل 1نوار نقاله

تسمه نوار نقاله | تاریخچه

نخستین تسمه نوار نقاله در قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۸۹۲، توماس رابینز اقدام به اختراع مجموعه‌ای از محصولات کرد که منجر به توسعه و استفاده نوار نقاله در معادن برای جا به جایی مواد معدنی از قبیل: ذغال سنگ، سنگ معدن و ….  شد.

در سال ۱۹۰۱ ساندویک اقدام به ساخت و تولید نوار نقاله استیل کورد (نوار نقاله فولادی) کرد. در سال ۱۹۰۵ ریچارد ساتکلیف نخستین نوار نقاله ویژه برای حمل و جا به جایی زغال سنگ در معادن را تولید و عرضه کرد که منجر به انقلاب صنعتی بزرگی در صنعت معدن شد.(انواع تسمه نوار نقاله)

در سال ۱۹۱۳ هنری فورد خطوط مونتاژ نوار نقاله را  در مجموعه‌ی کارخانه اتومبیل سازی فورد راه‌اندازی کرد.

در سال ۱۹۷۲ “جامعه فرانسه REA” طولانی‌ترین سیستم انتقال از طریق تسمه نوار نقاله را به طول ۱۳.۸ کیلومتر ایجاد کرد.

در سال ۱۹۵۷ شرکت لاستیک سازی گودریچ در آمریکا اقدام به تولید و عرضه نوعی از نوار نقاله نمود که تا رسیدن به سیستم نوار نقاله ی انبوه ادامه داشت.

این سیستم با داران بودن یک پیچ کمتر، عمری طولانی‌تر نسبت به نوار نقاله های قدیمی داشت چرا که تمام سطح نقاله را پوشش میداد.

این نوع از نوار نقاله دیگر تولید نمی‌شود چرا که تسمه‌های امروزی بدون هیچ‌ پیچشی عمری طولانی‌تر و لایه‌هایی بیشتر دارند.

در سال 1970، کمپانی ” اینترالاکس” در شهر لوییزیانا حق انحصاری تولید انواع تسمه نوار نقاله مختلف نوار نقاله ی لاستیکی را به نام خود ثبت کرد.

تسمه نوار نقاله

شکل 2تسمه نوار نقاله

لاستیک سازی اصفهان

ساختار

تسمه نوار نقاله دارای یک یا چند لایه است و به طور معمول دارای سه لایه است: پوشش لاستیکی بالا، منجید‌ها و پوشش لاستیکی پایین.

منجیدها تار و پودی بافته شده در لایه‌ی میانی هستند که به منظور مقاومت طولی و عرضی در نوار نقاله تعبیه می‌شوند.

متداول‌ترین متریال‌های منجید عبارت است از: رشته‌های فولادی، پلی‌استر، نایلون، کتون و آرامید.

لایه‌های پوششی معمولاً از لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شوند.

نوار نقاله ‌های فلزی زمانی که به استقامت بیشتری نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال نوار نقاله های با مقاومت‌های بیشتر از رشته‌های فولادی ساخته می‌شوند.

این نوع نوار نقاله  با مقاومت ۱۰ هزار نیوتون بر میلیمتر در معدن چیکی کاماتا در شیلی، دومین معدن بزرگ رو باز دنیا استفاده می‌شود.

در شیلی، استفاده از نوار نقاله ‌های پلی‌استر، نایلون و کتون با استحکام پایین رایج است و  از آرامید با نیروی مقاومت بین ۶۳۰ تا ۳۵۰۰ نیوتون بر میلی‌متر نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از نوار نقاله با لایه‌های آرامیدی، صرفه جویی در انرژی، افزایش طول عمر و افزایش بهره‌وری است.

به عنوان مثال نوار نقاله ی آرامیدی با مقاومت ۲۲۵۰ نیوتون بر میلی‌متر و به طول ۳۴۰۰ متردر معدن زغال سنگ بائودین واقع در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد که بنا بر گزارش رسمی این امر باعث ۱۵ درصد صرفه‌ جویی در انرژی شده است.

ساخت نوار نقاله در اصفهان

تسمه نوار نقاله | کاربرد

امروزه از انواع تسمه نوار نقاله مختلف  بسته به نوع صنعت مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد که غالباً‌ از نوع لاستیکی یا پی وی سی PVC هستند. وزن سیالات و نوع متریال حمل شونده در تصمیم‌گیری برای انتخاب نوار نقاله مورد نیاز بسیار تاثیر گذار است.

نوار نقاله‌های با تیغه‌های مشخص که با عنوان الواتور بلت یا  باکت الواتور شناخته می‌شوند برای جا به جایی مواد به صورت عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرد که استفاده از آنها برای بارگیری به کامیون‌ها بسیار متدوال است.

از تکنولوژی سیستم نوار نقاله در پله‌های برقی، فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها و همچنین در خط مونتاژ کارخانجات به کرات استفاده می‌شود.

در صنایع مادر همچون معدن، فولاد، سیمان، کشاورزی، بازیافت، و… بهره‌وری از تسمه نوار نقاله امری اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود.

همچنین در ذیل میتوانید با کلیک مطالب مربوط به این مقاله را مشاهده کنید.

نوار نقاله اصفهان

قیمت نوار نقاله