تسمه نوار نقاله چیست؟

مطمئنن همه مردم برای یک بارم که شده سیستم تسمه نوار نقاله را از نزدیک دیدن . یا حداقل در فیلم ها و سریال های سینمایی مشاهده کردن.

شما در فروشگاه خرید های خود را بر روی تسمه نقاله قرار میدهید تا نوبتان شود و آن هارا حساب کنید. یا زمانی که از هواپیما پیاده میشوید و در انتظار چمدانتان هستین چمدان ها بر روی تسمه نقاله حرکت کرده و به شما می رسند. مطمئنن این دو نمونه مثال دو مثال خیلی بارز هست تا شما کاملا با تسمه نوار نقاله آشنا بشید . یعنی وسیله مکانیکی که وسایل شما را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کند.
شما متیوانید در شکل 1 تسمه نوار نقاله و نیز در شکل 2 تسمه نقاله پلاستیکی تصاویری از این محصول را مشاهده نمائید.

تسمه نوار نقاله

شکل 1 تسمه نوار نقاله

تعریف تسمه نقاله یا نوار نقاله!

این روز ها استفاده  از سیستم نوار نقاله یا همان تسمه نقاله احنتناب پذیر و پایه  همه صنعت ها به حساب می آید و صنعت های مختلف  وا بسته به نیاز هایشان  از نو های مختلف نقاله استفاده میکنند.

تسمه نقاله در زبان شیرین پارسی از ترکیب دو واژه انگلیسی Conveyor Belt  گرفته شده است که البته به آن تسمه کانوایر یا نوار نقاله هم داده شده است . که معمولا در داخل وطن واژه های نوار نقاله را به سیستم حرکتی تسمه نقاله از پایه نسبت داده شده است. که از موتور های  گیربکس، غلطک (درام ابتدایی و انتهایی) ساخته شده است. تا سیستم غالب یک تسمه نوار نقاله را شکل دهند. و به نواری که وسایل  روی آن قرار می‌گیرند تا انتقال داده شوند تسمه نقاله گفته می‌شود. (نکته: همیشه چنین تخصیص واژگان صحیح نیست و به فارسی کاملاً‌ نسبی است.)

تاریخچه

اولین تسمه نقاله در 19هم توسط بشریت ساخته شد.

در سال هزار و هشت صدو نودو دو ، توماس رابینز شروع به اختراع یک مجموعه از محصولات کرد که منجر شد به افزایش استفاده از تسمه نقاله در معادن ها واسه ی جا به جایی مواد معدنی مثل: ذغال سنگ، سنگ معدن و …. .

در سال هزارو نهصدو یک  ساندویک  تسمه نقاله استیل کورد (تسمه نقاله فولادی) زا ساخت و آن را توسعه داد. در سال هزار و نه صدو پنج  ریچارد ساتکلیف اولین کانوایر  خاض را  برای انتقال دادن از جایی به جای دیگر  زغال سنگ در معادن را تولید و عرضه کرد که موجب به انقلاب صنعتی خیلی بزرگی در صنایع معدن شد.

در سال هزارو نهصدو سیصدو هفت  هنری فورد خط های  مونتاژ نوار نقاله را  در مجموعه‌ی کارخانه اتومبیل سازی فورد تاسیس کرد.

در سال هزار و نه صدو هفتاد و دو جامعه فرانسه rea  طویل ترین سیستم  انتقال از طریق نوار نقاله را به طول 14 کیلومتر ساخت.

ادامه تاریخچه

در سال هزار و نهصدو هفتاد و پنج شرکت لاستیک سازی گودریچ درUSA شروع به ساخت  و  تولید و عرضه نوعی از تسمه نقاله کرد که تا رسیدن به سیستم تسمه نقاله ی انبوه ادامه یافت. این سیستم با داشتن یک پیچ کمتر، عمری طولانی‌تر نسبت به تسمه نقاله‌های قدیمی داشت زیرا  تمام سطح نقاله را پوشش میداد و این باعث عمر طولانی تر آن شده بود.

این نمونه از تسمه نوار نقاله دیگر تولید نمی‌شود زیرا بخاطر اینکه تسمه‌های امروزی بدون هیچ‌ پیچشی عمری طولانی‌تر و لایه‌هایی بیشتر دارند و این یکی از ویژگی های آن ها است . در سال هزار و نه صد و هفتاد ، کمپانی اینترالاکس در شهر لوییزیانا حق منحصر به خود برای  ساخت نوع های گوناگون و  مختلف تسمه نقاله لاستیکی را به نام خود ثبت کرده است.

تسمه نوار نقاله

شکل 2 تسمه نقاله پلاستیکی