ضربه گیرهای پل چه عملکرد هایی دارد و از چه سطوحی تشکیل شده است؟

ضربه گیرهای پل و عملکردهای آن

ضربه گیر و طراحی

استانداردها و مشخصات

ضربه گیر  و صفحات تقویت کننده داخلی آن

فولاد تقویت شده:

سطح کتانی

ضربه گیر ساده الاستومری:

بالشتک های کشویی (ضربه گیر بدون اصطکاک)

شکل 1 ضربه گیرهای پل

شکل 2 ضربه گیر

ضربه گیر پل چه عملکرد هایی دارد و از چه سطوحی تشکیل شده؟

عرشه های پل پشتیبانی شده توسط اسکله ها به دلیل حرکت وسیله نقلیه و گسترش گرما، مستعد آسیب هستند. کارکرد اصلی ضربه گیر پل الاستومر فراهم کردن اتصال برای کنترل برهم کنش های بارگیری است. حرکات بین قسمت های یک سازه، معمولاً بین روبنا و زیرسازی است. ضربه گیرهای پل انتقال یکنواخت بار از تیر به زیر ساختار را فراهم می کنند.

ضربه گیر پل به‌ طور گسترده در سازه پل استفاده می شوند. ساختمان‌های بتنی پیش تنیده و پیش ریخته شده. بلبرینگ‌های ORF از جنس نئوپرن، لاستیک طبیعی با کیفیت عالی تولید می شوند. تمام لنت های یاتاقان مطابق با استانداردهایی مانند AASHTO، BS 5400، EN-1337، DIN 4141 و غیره تولید می شوند. سختی آن از 50 ساحل ‘A’ به 70 Shore ‘A’. در صورت درخواست، می توانید ضربه گیر صنعتی مخصوصی را برای استفاده غیر استاندارد نیز ارائه دهید، از جمله آزمایش و صدور گواهینامه.

ضربه گیر پل و عملکردهای آن

  • حرکات جانبی به دلیل تغییر دما، حرکات ترافیکی، باد، انقباض. حرکت فونداسیون، اقدامات لرزه ای، نیروهای پویا و ارتعاشات مجاز.
  • انتقال بار به پایه های زیر ساختی.
  • چرخش تردد را در خود جای می دهد.
  • پشتیبانی از بارهای عمودی.

به شکل 1 ضربه گیر پل توجه نمایید.

ضربه گیر پل و طراحی

ضربه گیر ستون پارکینگ طبق مشخصات طراحی AASHTO LRFD Bridge-2007 طراحی شده اند. قانون طراحی بر این فرض استوار است که لاستیک یک ماده ویسکو الاستیک است. تغییر شکل آن، تحت بارهای فشاری، تحت تأثیر شکل آن است. صفحات تقویت شده در ضربه گیرها به طور شیمیایی به الاستومر پیوند می خورند. تا از حرکت نسبی جلوگیری شود. طراحی ضربه گیر پل منجر به دستیابی به اندازه می شود.

ضربه گیر پل

شکل 1 ضربه گیر پل

که در زیر بارهای مشخص شده، ترجمه و چرخش محور داده شده پایدار خواهد بود.

استانداردها و مشخصات

استانداردهای AASHTO LRFD و AASHTO M251 را برای مشخصات مواد در طراحی ضربه گیرالاستومتریک دنبال می کنیم. اما در عین حال، ما به هیچ استانداردی محدود نمی شویم و بر اساس مشخصات استعلام، ما از سایر استانداردهای دیگر مانند BS 5400، EN 1337 و غیره پیروی می کنیم.

ضربه گیر پل و صفحات تقویت کننده داخلی آن

صفحات فولادی تقویت شده داخلی از جنس استنلس استیل ASTM A36 یا استیل با حداقل طول معادل در زمان استراحت است.

حداقل ضخامت صفحات مورد استفاده 2 میلی‌متر است.

لنت های تحمل الاستومری روکش شده (تقویت شده با فولاد).

فولاد تقویت شده:

بالشتک الاستومریک چند لایه است. که می توانند حرکت را در هر جهت و حرکت چرخشی هر محور با تغییر شکل الاستیک جای دهند. آن‌ها به‌طور خودكار مورد استفاده قرار مي گيرند. در صورتي كه پل ها مستعد بارگذاري زياد، ترجمه بالا و چرخش هستند. لایه های متفاوتی از فولاد و لاستیک برای دستیابی به ظرفیت تحمل بار مورد نظر، ایجاد می شوند. ضربه گیر نئوپرن چند لایه می توانند مستطیل یا دایره ای باشند. که مطابق نیاز آن‌ها در abutments است.

به شکل 2 ضربه گیر توجه نمایید.

سطح کتانی

ضربه گیر پل را می توان با پارچه کتانی پنبه ای تقویت کرد که معمولاً به عنوان (CDP) شناخته می شود. CDP در محافظ پلاستیکی ستون کاملاً سفت است و ظرفیت بار فشاری زیادی دارد. به دلیل این سختی فوق العاده، ظرفیت چرخش و حرکات جنبشی از CDP به شدت محدود شده است. اندازه های زیر مطابق با استانداردها و محاسبات AASHTO معرفی خواهد شد:

ضربه گیر ساده الاستومری:

ضربه گیر ساده الاستومر بلوک های جامد لاستیکی و بدون صفحات تقویت کننده فولادی هستند. آن‌ها معمولاً در پل ها استفاده نمی شوند. آن ها عمدتاً در جایی كه فشارهای كم و همچنین شرایط ایستا وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

ضربه گیر پل

شکل 2 ضربه گیر

ضربه گیرهای پل الاستومری ساده نوارهای جدا کننده لاستیک ساده و کم هزینه هستند، قادر به حمل بارهای فشاری و فراهم آوردن حرکت محدود و ظرفیت چرخش هستند. آن‌ها در سازه های پیش ساخته کاربرد متنوعی دارند.

ضربه گیر الاستومریک هدایت می شود:

ضربه گیر الاستومریک با هدف خاص شامل صفحات بار بالا و پایین با یک راهنما برای محدود کردن حرکت در جهت، مورد نیاز است. صفحات بار بالا و پایین به سمت لاستیک داغ شده است. میله های لنگر نیز در صفحات بار برای لنگر انداختن روی پل ها طبق استاندارد BS ارائه شده است. لنت های لاستیکی یا با توجه به شرایط حاکم بر بار، می توانند ساده یا تقویت شوند.

بالشتک های کشویی (ضربه گیر بدون اصطکاک)

ضربه گیر پل نوع کشویی در جایی که نیاز است. به ویژه در مراکز بزرگ یا فرودگاه هایی که دهانه نسبتاً گسترده و بالاتری دارند فراهم شده است.

از ورق های PTFE با صفحات استیل ضدزنگ آینه ای برای به دست آوردن نتیجه مطلوب تر استفاده می شود. PTFE یا با استفاده از چسب به قسمت بالای ضربه گیر ستون بچسبیده شده است یا از طریق شیمیایی ثابت شده است. ضربه گیر پل با توجه به بارهای تعریف شده، ساده یا تقویت می شود.