ورق لاستیکی

ورق ضد روغن

ورق لاستیکی ضد روغن یا NBR

ورق ضد روغن به جهت دارا بودن خاصیت ضد روغنی و ضد فرسایشی و خواصی مکانیکی بسیار عالی در صنایع پتروشیمی، نیروگاه ها، ادوات چاپ ، پمپ ها، مخازن سوخت و … کاربرد بسیار دارد.
از جمله کاربردهای آن برای لوله های پلاستیکی گازوئیل ، محفظه های روغن ، دیافراگم پمپ های سوخت ، واشر ها ، انواع آب بند ها و درزگیر ها می باشد. از سری ویژگی های برجسته این نوع روق قابلیت انعطاف پذیری بالا، مقاومت حرارتی، مقاومت کششی، مقرون به صرفه و متنوع، مقاومت در برابر روغن و نفت، ضد اکسید شدن، حفط انعطاف پذیری در شرایط آ ب و هوایی نامطلوب ( سرما) می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های این نوع ورق  لاستیکی این است که بر خلاف ورق لاستیک اس بی آر این لاستیک بر پایه ی کائوچوی طبیعی تولید شده است که مقاومت دمایی تا 120 درجه سانتیگراد را دارد. ورق‌های لاستیکی نیتریل در مقایسه با ورق لاستیکی طبیعی، شکننده‌تر هستند و در دماهای بیش از اندازه بالا یا پایین از قابلیت تحمل و حفاظت خوبی برخوردار نیستند.

ورق لاستیکی

در صنعت امروزه به ورقی با این خصوصیات نیاز داریم
ورقی که مقاومت در برابر پارگی و فشار زیاد و مقاومت در برابر روغن ها،حلال ها، آب، نمک ‌ها، ترکیبات آلیفاتیک، صابون ها و اغلب مواد غذایی از خصوصیات آن باشد که به آن ورق ضد روغن یا ورق لاستیکی NBR  می گوییم.
ورق لاستیکی NBR یا ورق ضد روغن ساخته شده از لاستیک مصنوعی نیتریل که یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده لاستیک اکریلونیتریل بوتادین رابر میباشد و 30 تا 50 درصد حجم این ماده را دارا است.
ورقی لاستیکی (NBR Rubber Sheet) است که مصارف مختلفی در صنایع دارد.

عمده ترین کاربردهای این محصول

این محصول به دلیل خاصیت عایق لاستیکی و خاصیت ارتجاعی در بسیاری از صنایع مورد استفاده می گیرد. این نوع ورق به شکل های مختلفی برای آب بندی ، درز گیری ، عایق قطعات  و … به کار برده می شود. ورق ضد روغن به عنوان درزگیر ، کف پوش ، ضربه گیر در صنایعی همچون:

  1. صنایع خودرو سازی
  2. صنایع هوا نوردی و دریایی
  3. صنایع دفاعی
  4. صنایع دارویی
  5. صنعت راه سازی
  6. و همچنین در ساختمان های تجاری ، سالن های ورزشی و…. به شکل های مختلف به کار گرفته می شود.

ورق ضد روغن در صنایع خودروسازی و هوافضا چه کاربردی دارد

همانطور که بیان کردیم این نوع ورق در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده کاربرد این ورق در صنعت هوا فضا و خودروسازی به صورت زیر می باشد:

  • استفاده در درزگیرها
  • استفاده در شیلنگ سوخت
  • لوله های پلاستیکی گازوئیل
  • دیافراگم پمپ های سوخت
  • واشرها
  • محفظه های روغن و…

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *